Mens vi generelt bryster os af at være et digitalt foregangsland, så går det kun meget langsomt fremad for danske virksomheder med at få etableret nethandel. Således viser tal fra Danmarks Statistik, at i 2011 havde 24 procent af alle danske virksomheder med mere end 10 ansatte salg via hjemmeside eller app. I 2018 var det tal steget til blot 25 procent.
Virksomhederne er i opgørelsen blevet inddelt i fem branchegrupper. Det er kun i to af grupperne, at andelen af virksomheder med webhandel er øget fra 2011 til 2018. Det gælder for handel og transport, hvor andelen er steget fra 35 til 40 procent, samt for information og kommunikation, der er gået fra 24 til 26 procent på de syv år.
Ifølge Michael Madsen, serieiværksætter, ekspert i webhandel og direktør i Outsource dk, kan det især være de basale krav til åbenhed om priser, der afholder virksomheder fra at inkludere en webshop blandt deres salgskanaler.
-Det kan være angstprovokerende at lægge sine priser frem til frit skue for konkurrenterne og stole på, at brandet og informationen på websiden er nok til at overbevise kunden. Det er en reel grund til, at mange fravælger webshoppen, selv om de samtidig gambler med fremtidssikringen af deres virksomhed. I takt med digitaliseringen virker det utroværdigt og langsommeligt på både BtB- og BtC-forbrugere, at de ikke kan få indblik i en virksomheds priser og købe ind på eget initiativ, men skal igennem en sælgers hænder først, siger Michael Madsen.
-Udviklingen er problematisk, for jeg kan ikke komme i tanke om nogen virksomheder, der ikke enten kan øge deres omsætning eller imødekomme kundernes digitale ønsker ved at bruge nettet som salgskanal. Men det kræver en digital omstilling af forretningen, der understøtter webshoppen, og for en travl virksomhed kan det virke ulogisk og næsten kontraproduktivt, når vi står i en perlerække af vækstår som nu. Her råder jeg altid virksomheder til at sætte det lange lys på og forestille sig markedet om fem og ti år og ikke næste måned, siger Michael Madsen.