Mange virksomheder og forbrugere ønsker at droppe eller minimere brugen af plast, men det kan være en noget bumlet vej at begive sig ud på, viser en ny engelsk rapport. Rapporten ‘Plastic promises: what the grocery sector is really doing about packaging’, er udgivet af den uafhængige tænketank Green Alliance, og den påpeger en række udfordringer, der er forbundet med at udfasen plasten, og baggrunden for at handle, som man gør.
Nogle af de medvirkende er anonyme, og her bliver det bl.a. påpeget, at skiftet fra plast kan have forårsaget øget udledning af klimagas, mens andre mener, at forbrugerne blive vildledt ved en noget lemfældig brug af ordet bionedbrydelig. Det er også relativt tydeligt, at presset på detailhandlen for at gøre noget ved den store mængde plast, er størst i de mere velhavende dele af UK.
I det hele taget er det tydeligt, at det ikke er så ligetil at have en velgennemtænkt plan for brugen af plast, mener Libby Peake, der er seniorpolitisk rådgiver hos Green Alliance.
– Offentligheden har ret til at blive rasende over plastforurening. Men det, vi ikke ønsker, er, at vi om nogle få år står med nogle nye miljøproblemer, som er forårsaget af alternativerne. Vi er nødt til at tage fat om roden til problemet. Det handler bl.a. om, at virksomheder skal have hjælp til at håndtere udfordringerne med plast, men uden at det forværre klimaændringer eller kaster andre negative miljøpåvirkningerne af sig i processen.