Nettos pant på plastposer er både blevet en succes og en fiasko – lidt efter synsvinkel. Pantidéen kom aldrig rigtig til at fungere, men forsøget, der kørte på Bornholm og Fyn, har kastet andre positive ting af sig.
-Pantdelen har vi ikke helt knækket endnu. Vi mener fortsat, at det kan være en god løsning, men selve håndteringen i butikken har været drilsk og står desværre ikke mål med den miljøeffekt netop denne del af forsøget har, siger Michael Løve, direktør i Netto.
Det var den negative del. Nu til den positive del. I Netto på Fyn og Bornholm er det samlede salg af plastposer faldet med over 25 procent, uden at det tilsyneladende har generet kunderne. Derfor vinker Netto nu farvel til de små, velkendte plastposer, som har været en fast bestanddel i bybilledet gennem mange år, i alle landets butikker.
-I Netto ønsker vi, at vores poser bliver genbrugt mest muligt, og det er den lille pose mindst velegnet til. I vores test på Fyn og Bornholm har vi oplevet, at kunderne er blevet bedre til at bruge deres poser flere gange, og at vi derfor sælger markant færre. Den udvikling vil vi gerne skubbe yderligere på og udvide til resten af landet. Derfor siger vi nu farvel til den mindste Netto-pose i samtlige vores butikker, siger Michael Løve, direktør i Netto.
I stedet for den lille pose erstattes den nuværende store pose af en ny fremstillet af 80 procent genanvendt plast. Desuden lanceres et indkøbsnet af 90 procent genbrugsplast i alle butikker. Samlet set vil denne ændring føre til en besparelse på ca. 69 tons ny plast om måneden.