Siden april har kaffekøbere hos den svenske kæde Pressbyrån og 7-Eleven kunnet få en rabat på tre svenske kroner, hvis de medbragte deres egen kop. Og nu viser statistikken for maj, juni, juli og august, at det har reduceret forbruget af engangskopper med 1,55 procent i landet som helhed og med hele 5,67 procent i de butikker, der traditionelt har mange studerende som kunder.
Et engangskrus er som regel fremstillet af papir, men med en plastbarriere. Idéen, med at kunderne selv skal medbringe drikkeemballage, er en del af et mere omfattende projekt kaldet for “Hej då engångsmugg” – eller farvel engangskrus, som er sat i søen af Keep Sweden Clean i 2018.
-Hidtil er resultatet meget lovende, men det er bydende nødvendigt, at vi fortsat minder kunderne om tilbuddet, så endnu flere medbringer deres eget krus, når de køber kaffe. Vores håb er, at flere kæder vil deltage i initiativet “Hej då engångsmugg”, så vi sammen kan gøre en stor forskel for miljøet, siger Lennart Schultz, kommunikationschef hos RCS (Reitan Convenience Sweden), der arbejder sammen med Keep Sweden Clean.