Kunderne kan ikke længere finde engangsglas, tallerkener og andet plastengangsservice i Irma. Kæden har kort før årsskiftet fjernet engangsservice af plast og erstatter det med varer, der er produceret af bæredygtige materialer.
Det er blandt andet forskellige vinglas, kopper, knive, gafler og tallerkener samt sugerør, der ikke længere findes i plast i Irma. Initiativet i Irma sker som led i Coops samlede emballage- og plastplan, hvor et af målene er at reducere forbruget af plast med 25 procent.
Næste skridt tages i de kommende måneder, hvor Coop vil udskifte mere end 60 millioner enheder af plast med bæredygtige materialer. Irma vil donere de varer, man har fjernet, til en velgørende organisation, der kan sikre, at de bortskaffes korrekt efter brug.
Også i føtex er alt engangsservice af plast fjernet fra hylderne. I stedet finder man blandt andet tallerkener, bestik og sugerør fremstillet af hvedestrå, bambus, sukkerrør, træ og papir. Bilka og Netto følger, og det betyder en samlet besparelse på over 300 tons plast om året, oplyser Salling Group.
Initiativet er en del af en større plaststrategi i Salling Group – der ud over føtex også driver dagligvarekæderne Bilka og Netto – om at udfase plast, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plast genanvendes. Plastbesparelserne bliver derfor endnu større, når Bilka og Netto også udfaser engangsplast i tråd med EU’s kommende plastdirektiv.
Mens plastvarianterne er væk fra hylderne, er der ikke kommet alternativer til det hele. Indtil videre må kunderne for eksempel vente med vin-, champagne- og snapseglas. At der stadig mangler alternativer, kan man helt konkret se ved, at pladsen til engangsservice i en føtex-butik lige nu kun fylder én hyldemeter mod tidligere to.