Plast er ofte blevet skældt ud i den senere tid, men på den virtuelle udgave af PVC-industriens årsmøde. På årsmødet kom man bl.a. ind på det miljøarbejde industrien allerede har gjort i form af VinylPlus og de tanker der ligger frem mod 2030.
Kirsi Ekroth-Manssila, enhedschef ved Europa-Kommissionens DG GROW, roste VinylPlus’ engagement og proaktive rolle i Circular Plastics Alliance, og sagde, at VinylPlus er et perfekt eksempel på, hvordan man kan gøre den cirkulære økonomi til virkelighed.
PVC-industrien er den første værdikæde, der har taget udfordringen op med at omdanne et problem til en mulighed. Det skete allerede i 2001. Ved at håndtere de miljøproblemer, der knytter sig til PVC-anvendelsen, kom VinylPlus med en ambitiøs og fremadskuende tilgang: Man organiserede, samarbejdede og kommunikerede med hele værdikæden, fra råvareproducenter over plastforarbejdende virksomheder, til dem der håndterer affaldet, fortsatte hun
Arrangementet var ikke kun en anerkendelse af PVC-værdikædens præstationer, men et passende øjeblik til at diskutere det nye 2030-bæredygtighedsprogram, der i øjeblikket er under udvikling. Samtalen byggede på en ekstern høring af interessenter gennemført af Accenture om vigtige drivkræfter for bæredygtighed og udfordringer og muligheder for PVC-industrien i det kommende årti. VSF-deltagerne deltog livligt i debatten og fremsatte synspunkter om programmets retning.
Arrangementet blev afsluttet med en fejring af de virksomheder, der inden for det seneste år har opnået det nye VinylPlus-miljømærke. Hidtil har 10 virksomheder fået tildelt miljømærket for 112 PVC-produkter, der er fremstillet på 18 europæiske lokationer. Miljømærket bygger på veldefinerede bæredygtighedskriterier og er beregnet på alle PVC-byggeprodukter, der lever op til de strenge krav.
Miljømærket er allerede blevet anerkendt af grønne indkøbere i Europa. Eksempelvis anbefales VinylPlus-mærkede produkter på linje med blandt andre de svanemærkede produkter i Belgien.
Kilde: PVC Informationsrådet