Coronakrisen har betydet en pause for hospitalsklovnenes fysiske besøg hos de indlagte børn. De seneste måneder har Danske Hospitalsklovne derfor spredt klovnemagi på Facebook og YouTube med videoer, historier og live-udsendelser. Og det har der været ekstra penge til at gøre i april måned. Kunderne i Lidls 127 butikker har nemlig doneret knap 85.000 kroner til organisationen ved at trykke på donationsknappen frem for at tage flaskebonen med sig. Det er 35 procent flere end i samme måned sidste år.
-Jeg skal ikke kunne udelukke, at stigningen kan skyldes, at der er blevet købt flere flasker med pant under corona, fordi det ikke har været muligt at komme til grænsen. Men jeg tror nu, den primære årsag skal findes i den gavmildhed, vi så småt kan se som en tendens under coronakrisen med ekstra støtte til for eksempel Zoo og Unicef, siger Lærke Skaksen, CSR-chef i Lidl, og fortsætter:
Uanset hvorfor donationerne er steget så meget, er jeg virkelig stolt over og glad for, at der nu kommer ekstra penge til det store arbejde, der bliver gjort hos Danske Hospitalsklovne.
Hos Danske Hospitalsklovne kommer de ekstra donationer fra Lidls kunder til at betyde mere digital klovnemagi på landets børneafdelinger.
Danske Hospitalsklovne har 52 professionelt uddannede hospitalsklovne, som normalt har 184 ugentlige klovnevagter fordelt på alle landets børneafdelinger og i børne- og ungepsykiatrien. Der er i øjeblikket flere klovne under uddannelse, som står klar, når børnene igen kan få besøg. For en tid endnu kommer klovnerierne dog til at fortsætte digitalt, og de kommer til at få et ekstra skub takket være de ekstra donationer fra Lidls kunder.
-Vi er utrolig glade for støtten, og at Lidls kunder har været gavmilde og trykket lidt ekstra på donationsknappen i flaskeautomaten. Vi ved, at coronakrisen er en svær tid for mange syge børn, der er isoleret fra omverdenen på hospitalsstuer eller derhjemme. Derfor gør hospitalsklovnene alt for at være der digitalt, så de ikke føler sig alene. Vi håber selvfølgelig snart, at vi kan vende tilbage på alle landets børneafdelinger, men indtil da tænker vi kreativt for at nå dem på nye måder, siger Kenneth Øhrberg, direktør i Danske Hospitalsklovne.