Blandt de rigtige nørder har den aldrig været dømt ude, men de færreste havde nok for alvor troet på, at den velkendte, ofte sorte, vinyl-LP ville få et comeback. Men det ser sådan ud. Plastplader gav i 2017 en større fortjeneste til den danske musikbranche end selv den ellers så udbredte youtube. Der blev solgt vinyler for mere end 21 millioner kroner, mens musikbranchen kun kunne hente cirka 17 millioner ud af youtube. Også downloads har fået et hak i tuden. Indtægterne er faldet fra 9,4 procent til 4,2 procent.
En mere ligeværdig konkurrent er måske CD’en, men den er hastigt på vej ud, selv om den stadig stod for seks procent af indtægterne i 2017. Fire år tidligere, i 2013, var tallet hele 33 procent.
Det lidt pudsige er baggrunden for, hvorfor LP’en er på vej tilbage. Det er argumenter som, at lyden er bedre, mere varm, og det er hyggeligt med det store pladecover. Samtidig bliver der streamet ganske meget, og alt efter tjeneste og medieafspiller er det ikke just højsædet for den bedste lydkvalitet, og man skal jo kigge ret langt efter et pladecover.