Er der trægulv i dit hjem eller på dit arbejde, så er der en god sandsynlighed for, at du er i nærkontakt med et meget karakteristisk produkt fra den danske virksomhed Knudsen Kilen hver dag uden at vide det. Mange gulve er nemlig klodset op med den gule kile, der alene i 2019 er solgt i otte millioner eksemplarer.
Men en vis bestanddel af de mange kiler ender over gulvene og i klemme under dørene i private hjem, på kontorer og i værksteder. Det er nemlig i rollen som dørstopper, at kilen gør sig mest bemærket. Det har man ikke noget imod hos Knudsen Kilen:
-Det har altid været en stående joke i firmaet, at vi er mest kendt for at producere dørstoppere. For bliver kilen brugt til sit rigtige formål, skal man jo helst ikke bemærke, at den er der, forklarer salgschef for Knudsen Kilen, Henrik Lund.
Den første gule kile så dagens lys i 1970, da tømrermester Johannes Knudsen slog sig sammen med sin svigersøn, Christian Overland. Som tømrermester var Johannes Knudsen træt af at slæbe mursten eller lignende op på sjette etage, når gulvene skulle klodses op, og sammen med Christian Overland fødes idéen til et let alternativ til opklodsning i tidens nye supermateriale: Plastik.
-Ved at producere kilerne i plast udfyldte de et tomrum i byggemarkedet og kunne masseproducere et langt bedre og billigere produkt end alternativerne, siger Henrik Lund. Han tilføjer:
-Og de ramte plet fra begyndelsen. For vores nuværende kiler er identiske med den oprindelige, der nu har 50 år bag sig.
Den familiedrevne virksomhed er i dag nået til tredje generation og har siden 1991 drevet Knudsen Kilen A/S som søsterselskab af Knudsen Plast A/S.