PVC. Alene navnet vil sikkert være ensbetydende med miljøsvineri hos mange, men det er forbi, og derfor prøver PVC-industrien via et kampagnetiltag at give plasttypen et bedre ry. For der er gjort meget over de seneste 20 år for, at det er lykkedes at bevæge PVC fra at være et miljøskadeligt materiale til i dag at være et af de oplagte at bruge i en cirkulær sammenhæng.
Kampagnen tager udgangspunkt i en folder, hvor man gør opmærksom på alt det, som er sket med PVC gennem tiden. I brochuren fortælles blandt andet, at den europæiske kemikalielovgivning REACH og den europæiske PVC-industris miljøprogram VinylPlus tilsammen har forvandlet PVC-materialet fra at være udskældt til at blive et foretrukket byggemateriale. Faktisk er PVC det mest anvendte plastmateriale i byggeriet, og det er også her langt det meste af PVC’en bruges. PVC-byggeprodukter er langtidsholdbare, genanvendelige og klimavenlige.
Men at træerne ikke vokser højt nok til at nå himlen, erkender man også. Problemstillingen kommer fra fjernøsten, hvor PVC’en ikke har været gennem den samme udvikling. Billige produkter købt over nettet bringer den dårlige PVC her til landet.
Det fjerner dog ikke det grundlæggende budskab: Der er tydeligvis ingen andre materialer, som kan matche PVC, når det gælder genanvendelse. PVC kan nemlig genanvendes flere gange uden at miste sine tekniske egenskaber.