Emballage har mange forskellige funktioner, men det bliver ofte også udskældt. Det har man taget konsekvensen af hos den engelske supermarkedskæde Waitrose & Partners, der nu lancerer det emballagefrie detailkoncept “Waitrose Unpacked”.
Første butik ligger i Oxford, hvor emballagen fjernes fra hundredvis af produkter, som blomster og indendørs planter. Butikken tester også genopfyldningszoner med produkter som vin, øl, korn, kaffe og rengøringsmidler. Waitrose Unpacked vil køre som et forsøg frem til den 18. august med koncepter som en dedikeret genopfyldningszone, det såkaldte låne-en-kasse-ordning og Storbritanniens første supermarked “pick and mix” med frosne frugter.
Ifølge Supermarkedskæden er testen designet til at hjælpe med at bestemme, hvordan kunderne vil være parat til at handle i fremtiden. Ækvivalente emballerede produkter vil fortsat blive solgt for at hjælpe virksomheden med at sammenligne salget mellem de emballerede og ikke-emballerede varianter.