Bilindustrien er blandt de helt store lokomotiver indenfor blandt andet udviklingen af kulfiberarmeret plast, der erstatter den plast, som var armeret med glasfiber.
-Det handler ganske enkelt om vægtoptimering, forklarer Mads Meilvang, sales engineering plastics hos K.D. Feddersen.
Hemmeligheden ligger dels i den lavere vægt, som selve kulfiberen har, men også i det faktum, at man kan nøjes med at tilsætte mindre.
-Som regel kan man nøjes med at tilsætte den halve mængde – det vil sige, at en plast med 30 procent glasfiber kan erstattes af en med 15 procent kulfiber. På vægtsiden kan man spare op til 20 procent, forklarer han.
Kulfiberen, der er i plasten, kommer sjovt nok fra en bilfabrikant, BMW. I deres el-biler er der en udbredt brug af kulfiber, og overskudsmaterialet fra den produktion kan K.D. Feddersen anvende i sit materiale.
– Det bruges i høj grad til metalerstatning, og man kan få det i en række forskellige kvaliteter – lige fra 10 procent tilsat kulfiber op til 50 procent kulfiber. Her nærmer vi os en stivhed, der ligger tæt på aluminiums, forklarer han.
Kemisk samling
Metal og plast er også udgangspunktet for en ganske ny sammenføjningsteknik, hvor de to materialer bliver bundet, efter metallet har været udsat for laserplasmabehandling. Den behandling kendes ganske udmærket fra blandt andet elektronikindustrien, hvor den forsegler metallet fuldstændigt.
I sammenføjningsmetoden bruges teknikken til at forberede metallet. Det udsættes for laserplasmabehandlingen, hvorefter det indsættes i værktøjet i en sprøjtestøbemaskine.
-Metallet opvarmes via induktion. Det kan gøres i selve værktøjet eller lige inden det sættes ind. Derefter sprøjtes plasten på, og man får en stærk og helt tæt samling. Man kan næsten kalde det for en slags plast/metal-svejsning, forklarer Dan Hagström, marketing- og salesmanager hos K.D. Feddersen.
Virksomheden kendes i Danmark på nuværende tidspunkt udelukkende fra salg af råvarer, men i de andre nordiske lande og Baltikum har man så at sige fuldt agentur, det vil sige, at man også sælger maskiner.
I øjeblikket går det godt for virksomheden, og her er det igen bilindustrien, som trækker. Ikke den tyske, som man normalt altid hører om, men derimod den svenske.
Volvocars, altså personbilerne, oplever et stigende salg, men det er også både Volvo Lastbiler og Scania (også lastbiler), som er medvirkende til at trække plastindustrien i Sverige op på et niveau, som K.D. Feddersen ikke har oplevet de seneste par årtier.