Elgiganten har oplevet et fald i brugen af plastposer på ikke mindre end 75 procent. Metoden var i grunden enkel. I stedet for at udlevere bæreposerne gratis begyndte kæden i september 2017 at tage penge for poserne. På et år er forbruget faldet til, hvad der svarer til 31 tons plast. Et fald der faktisk kommer bag på kædens direktør.
-Vi håbede og troede på et fald i forbruget af plastikposer, men det her overgår alle forventninger, og jeg er meget tilfreds, siger Peder Stedal, administrerende direktør i Elgiganten, der fortæller, at i stedet for at lange to millioner poser over diskene i kædens 38 butikker, blev det kun til 500.000 styk.
-Selv om forbruget er faldet betydeligt, er der stadig vej at gå. Vi ved jo, at mange kunder fortsat behøver en pose til at bære deres nye produkter hjem i, og derfor arbejder vi også løbende med at lave en pose, der består af så meget genbrugeligt materiale som muligt. De poser, vi bruger i dag, består af cirka 50 procent genbrugsplast, og vi arbejder med at øge den andel yderligere, siger Peder Stedal.
Selv om der nu er sat pris på en pose, så går pengene ikke ned i kædens store pengekasse. Overskuddet fra salget går til Elgiganten Foundation, en fond der med donationer af enten teknologi, knowhow eller penge støtter lokale velgørende formål rundt i hele landet. Formål og hjertesager, som kædens 2.300 medarbejdere selv er med til at vælge.
-Når vores kunder køber en plastikpose er de med til at bidrage til velgørende arbejde. Det kan være teknologi og knowhow, der gør hverdagen på et hospitals børneafdeling lidt sjovere, det kan være produkter til det lokale ældrecenter, så de kan samles om gode fællesoplevelser eller det kan være køkkengrej til den lokale varmestue, siger direktøren.