Det kan virke næsten modigt i disse tider, men samtidig med at det danske pantsystem bliver åbnet for pantflasker fra juice, saft, most og smoothies-produkter på mandag, vil Dansk Retursystem søsætte en plastkampagne, der belyser de positive sider af plast.
Og modsat hvad mange måske havde forventet, så er det ikke en negativ skræmmekampagne, men derimod en oplysningskampagne om et af verdens allermest benyttede materialer, der har opbygget et dårligt ry.
Men det er egentlig ikke materialets skyld. Med kampagnen vil Dansk Retursystem oplyse danskerne om plastens historie, og om at plast kan være et fantastisk materiale, hvis bare det genanvendes til nye emballager i stedet for at belaste vores natur.
-I Danmark har vi ret godt styr på den plast, der bliver brugt til drikkeemballager med pant. Faktisk kommer 93 procent af plastflasker med pant retur og bliver genanvendt til nye emballager til drikke- eller fødevarer. Så når der er pant på, ender flasker og dåser som udgangspunkt ikke i naturen, siger vicedirektør og direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.
Tilbage til det udvidede pantsystem. Det er ikke sådan, at alle emballager uden pant bliver skrottet, men de pantløse emballager vil langsomt blive udfaset. Fra den 1. november i år vil det ikke længere være tilladt for producenterne at sætte produkterne på markedet uden pant, men selv efter den dato vil man stadig kunne støde på en pantløs flaske her og der. Det skyldes dog blot, at butikkerne har ret til at komme af med allerede indkøbt lager.