I 2025 skal det være slut med, at emballage fra Nestlé ender som affald. Verdens største fødevarevirksomhed har ganske enkelt opstillet en vision, der betyder, at al emballage i 2025, altså om blot syv år, ikke må ende på fx lossepladser. Og det gælder alle de markeder, hvor giganten er repræsenteret, og med 190 lande er det næsten hele verden.
Nestlé fokuserer på tre kerneområder: at eliminere ikke-genanvendelig plast, at tilskynde til brug af plast, der muliggør bedre genanvendelsessatser, og at eliminere eller ændre komplekse kombinationer af emballagematerialer.
I erkendelse af behovet for udvikling af en cirkulær økonomi er Nestlé forpligtet til:
• at spille en aktiv rolle i udviklingen af velfungerende indsamlings-, sorterings- og genbrugssystemer i de lande, hvor Nestlé er til stede (det er i næsten 190 lande).
• at arbejde med værdikædepartnere og brancheforeninger for at udforske forskellige emballageløsninger for at reducere plastforbruget, lette genanvendelse og udvikle nye tilgange til eliminering af plastaffald.
• at mærke plastemballage med genanvendelsesoplysninger for at hjælpe forbrugerne med at aflevere det på den rigtige måde.
• at fremme et marked for genanvendt plast ved fortsat at øge andelen af genanvendt plast i virksomhedens emballage.