Netto har de seneste måneder testet pant på plastposer. Resultaterne viser, at poserne både bliver brugt flere gange, og at flere og flere poser kommer retur. For at få endnu flere udtjente poser retur hæver Netto nu panten og introducerer nye poser af genbrugsplast til fordel for naturen. Netto har valgt at sætte panten op til 1,50 kroner, mens kunderne nu får to kroner retur, når de afleverer deres Netto-pose.
-Vores kunder har taget rigtig godt imod initiativet, som åbenlyst har medvirket til, at kunderne genbruger mere og returnerer flere poser. At vi på fire måneder har fået næsten 10 procent til at komme retur med deres poser, viser at konceptet kan fungere, men det skal styrkes, siger Michael Løve, direktør i Netto International.
-Vi er meget fortrøstningsfulde, men vi vil stadig gerne have endnu flere til at aflevere de udtjente poser i vores butikker, så vi undgår, at de ender i naturen eller som skraldeposer. Det kræver tilvænning og tid, ligesom det gjorde, da man satte pant på plastflasker. Vi tilpasser nu ordningen på en række punkter for at gøre det endnu mere attraktivt at pante poserne, uddyber Netto-direktøren.
Samtidig skrotter Netto de to gamle poser og erstatter med én ny plastpose, som består af 80 procent genbrugsplast, der reducerer behovet for ny plastproduktion. Den mindste af de to gamle plastposer fjernes helt, da den på grund af en tyndere kvalitet er mindre velegnet til at bruge igen og igen, ligesom meget få kunder kommer retur med den. Endelig indfører Netto senere på året et indkøbsnet, der består af hele 90 procent genbrugsplast. Også det vil kunne pantes. Planen er fortsat, at pantordningen skal udvides til samtlige Nettos næsten 500 butikker i Danmark, hvis kunderne tager godt imod initiativet.