Landets mange små og mellemstore virksomheder, i daglig tale blot kaldet SMV’er, udnytter slet ikke de mange digitale muligheder, den nyeste teknologi rummer. Det skal et nyt initiativ fra regeringen, SMV:Digital, rette op på. Og det er vigtigt ikke mindst set i lyset af, at det danske erhvervsliv i stor udstrækning er præget af mange SMV’er.
Med hjemmesiden smvdigital.dk får de små og mellemstore virksomhedet én indgang til en række tilbud, som kan understøtte virksomhedernes arbejde med at udnytte de nye digitale teknologier.
Det kan for eksempel være at få tilskud til indkøb af privat rådgivning, der skal hjælpe til at afklare, hvordan virksomheden kan digitaliseres, og ligeledes afdække de økonomiske og forretningsmæssige potentialer ved at gøre det.
-Digitalisering kan styrke de små og mellemstore virksomheders produktivitet og konkurrenceevne. Det kan fx være gennem automatisering af produktionen eller bedre udnyttelse af data til intern optimering og udvikling af nye produkter og services. Med SMV:Digital vil vi gøre det nemmere for virksomhederne at komme i gang med at høste de digitale gevinster gennem rådgivning om digital omstilling og e-handel, påpeger erhvervsminister Rasmus Jarlov.
Kilde: Erhvervsministeriet.