Lego sælger ikke klodser i samme hastighed som tidligere, og det kan ses på koncernens regnskab. Her var både omsætning og overskud en del mindre end året før. Omsætningen faldt fra 37,9 milliarder til 35 milliarder kroner, og man kan faktisk se, at det fald mere eller mindre direkte har forplantet sig til overskuddet, der dropper fra 9,4 milliarder kroner til 7,8 milliarder kroner.
-2017 var et udfordrende år, og vi er ikke tilfredse med det finansielle resultat. Vi fik dog en god afslutning på året. I 2018 vil vi fokusere på at stabilisere forretningen og investere i at skabe en bæredygtig vækst på længere sigt, lyder det fra Legos administrerende direktør Niels B. Christiansen i en pressemeddelelse, og han fortsætter:
-Vi tog hul på 2018 fra et bedre udgangspunkt, og det kommende år er det målet at stabilisere forretningen gennem en fortsat investering i fantastiske produkter, effektiv global markedsføring og en forbedret drift. Men der er ingen hurtige her-og-nu-løsninger, og det kommer til at tage tid, før vi opnår stabil vækst.
Koncernen ser et stort potentiale i Kina, hvor salget steg med tocifrede rater i 2017. For nylig blev et partnerskab indgået med en af landets største internetvirksomheder, Tencent, og der er planer for yderligere ekspansion af Legos tilstedeværelse i dette strategisk vigtige marked. Lego har også planer om at åbne sit første salgskontor i Dubai frem mod årsskiftet 2018/2019. Kontoret skal understøtte ambitionen om ekspansion i Mellemøsten og Afrika.