Modevirksomheden H&M har taget hul på en kampagne, der både skal give en hånd til den danske natur og mindske salget af plastposer. Kampagnen går ud på, at kæden, som noget nyt, vil tage penge for de poser, der hidtil har været uddelt gratis. Overskuddet fra salget vil gå til WWF Verdensnaturfonden, der skal genskabe livet i det danske hav.
Kampagnen kan ses lidt som et slags omvendt nulsumsspil, hvor både antallet af poser og midler til WWF følger hinanden mod et stadig lavere niveau. Hovedformålet er at få antallet af poser ned, men at komme ned på ingen solgte poser er langt fra et sandsynligt scenarie, hvilket betyder, at der hele tiden vil falde penge af til det gode naturformål.
-Vi er overbeviste om, at vores kunder vil tage rigtig godt imod dette initiativ og bakke op omkring det, og så er det et add on til dem, der har brug for en pose, at overskuddet går til et godt formål, der står alle danskere nær, siger Mia Møgelgaard, Sustainability Manager H&M DK.
Samarbejdet mellem H&M og WWF skal ende ud i, at hjemmehørende sømrokker og hajer bliver udsat i havet omkring Danmark. To arter, der i dag er i fare for at forsvinde.
Poserne i butikkerne vil, afhængig af størrelsen, koste 1, 2 eller 3 kroner. At poserne er prissat, skal få kunder til at overveje, om de i realiteten har brug for en pose. Lignende pristiltag i Storbritannien, Tyskland og Sverige viser, at salget blev mindsket med 40-60 procent.