Discountkæden Lidl har lanceret en plaststrategi, som har til formål at reducere plastforbruget med 20 procent fra dagligvarekædens butikker i 2025. Med afsæt i en cirkulær tankegang vil Lidl udfase flere typer plast og fokusere på at implementere tiltag, som tager udgangspunkt i mere bæredygtige materialer. Ydermere vil kæden give kunder rabat på fakturaen, hvis man selv medbringer en pose frem for at købe en ny.
Målene for 2025 omfatter blandt andet, at Lidl forpligter sig til at mindske det overordnede forbrug af plastemballage med 20 procent, at udskifte 100 procent af plastemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer samt at erstatte alle nuværende frugt- og grøntposer med mere miljørigtige alternativer.
Kæden har besluttet, at senest i 2025 skal alt plastemballage på egne mærker, der er i fast sortiment, kunne genanvendes eller genbruges. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde.
Som en del af plaststrategien har Lidl desuden valgt at introducere indkøbsbæreposer af FSC-certificeret papir til sortiment som alternativ til de nuværende engangsbæreposer af plast, der udfases i løbet af 2018.
For at sikre en høj grad af genbrug og mindske miljøbelastningen vil Lidl lave en informationskampagne om emnet og i introduktionsfasen motivere kunderne til at medbringe hvilken som helst pose flere gange ved at fratrække 2,50 kroner på kundernes samlede indkøb over 150 kroner, hvis kunden selv medbringer egen bærepose. Kampagnen løber fra uge 21 og en måned frem.