Mange har luftet tanken om et punkterfrit dæk, der ikke har ulemperne ved den klassiske faste ring. Og nu er det på vej, lover Bridgestone. Dækket er bygget op af affjedrende plast-eger, en ramme af letmetal og har en slidbane af gummi. Dækket er et såkaldt ikke-pneumatisk dæk – altså helt uden luft.
Dækket er på gaden i 2019, men man er allerede i gang med at forfine teknologien, så det også kan bruges til biler – i hvert fald på sigt. I første omgang kan de kun monteres på specialcykler, og indenfor det firhjulede segment bliver det køretøjer som golfbiler og andre små køretøjer.
Alle materialer er genanvendelige, og dækket er betydeligt lettere end konventionelle dæk. Det gør en kæmpe forskel for brændstofforbruget, fortæller teknisk chef hos Bridgestone Danmark, Jesper Sørensen.
-Alle bilfabrikanter kæmper for at få brændstofforbruget ned, og en af de væsentligste metoder er at nedsætte bilens vægt. Derfor tæller hvert eneste gram i det regnskab.
Også selve produktionen af dækket belaster miljøet mindre end de dæk, vi kender i dag, fortsætter Jesper Sørensen.
-Og formodentlig vil man kunne nøjes med at skifte slidbanen frem for hele dækket, når den er slidt op.