Danske virksomheder skal have gang i den cirkulære økonomi, hvis de skal hænge på den udvikling, som sker rundt i verden. Men hvordan griber man det an. Det har forskere fra Aalborg Universitet (AAU) sammen med internationale samarbejdspartnere i konsortiet KATCH-e givet ti bud på.
-Tankegangen ved cirkulær økonomi er, at tingene foregår i lukkede systemer, så der ikke skal smides for meget ud og ikke forbruges for mange af Jordens begrænsede ressourcer. Skiftet fra den nuværende måde at tænke på til cirkulær økonomi kommer til at åbne for en masse muligheder for de virksomheder, der agerer først og hurtigt tænker cirkulær økonomi ind i deres forretningsstrategi. Derfor har vi skabt de her ti bud, der kan hjælpe virksomheder med både at komme i gang med cirkulær økonomi og fremadrettet holde øjnene på bolden, forklarer Kirsten Schmidt, der er postdoc ved Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet, København.
-Det er en ambitiøs fortolkning af den cirkulære økonomi, fordi buddene indeholder alle tre aspekter af bæredygtighed: det miljømæssige-, det sociale- og det økonomiske aspekt, forklarer hun.
De ti bud:
1. Tænk cirkulært allerede i designfasen af produkter, services og forretningsmodeller.
2. Tænk i funktionalitet i stedet for i produkter.
3. Analysér, hvor værdier bliver skabt og forsvinder for at forstå, hvordan de kan fastholdes.
4. Enhver cirkulær løsning skal også være bæredygtig.
5. Arbejd ud fra et livscyklusperspektiv, så du ikke bare flytter problemerne et andet sted hen eller skaber nye problemer.
6. Involver interessenterne i værdikæden i at udvikle nye løsninger.
7. Gå forrest og tag ansvar – vær et godt eksempel for andre.
8. Forstå, hvordan jeres nye, cirkulære løsning ændrer eller forudsætter ny praksis for brugerne.
9. Gør den cirkulære løsning attraktiv for brugerne og vær en del af løsningen frem for en del af problemet.
10. Tænk sociale aspekter ind i løsningen og se, om løsningen kan skabe lokale arbejdspladser.