Coop har sat en ny plan i værk, koncernen vil gennemse emballagen til alle egne produkter, så de kan blive emballeret på den mest bæredygtige måde. Det drejer sig om 4.000 produkter, der skal gennem en bæredygtighedsvurdering.
-I dag oplever mange forbrugere, at de bærer kæmpe mængder af emballage direkte i skraldespanden, når de kommer hjem fra supermarkedet. Og de oplever de voksende problemer med plast i naturen. Det er de trætte af. Derfor gør vi noget ved det nu, for vi har en del af nøglen til at skabe en grøn omstilling, siger Coops CSR-direktør Signe Frese, der peger på tre grunde til, at den ambitiøse plan kommer netop nu:
Kunder og medlemmer stiller krav om mindre emballage og mere bæredygtighed.
Teknologien har udviklet sig de seneste 10 år, så vi i dag har langt bedre muligheder for at producere bedre emballager mere bæredygtigt.
Det er nødvendigt af hensyn til verdens tilstand, hvor vi i dag har et uholdbart højt ressourceforbrug.
Der er seks trin i Coop-planen:
1. Genanvendelig emballage
Fremtiden er cirkulær, og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig.
2. Genanvendte materialer
Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt.
3. Fornybare materialer
Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er mulige.
4. God kemi
Coops emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor vil man fortsat arbejde for at udfase skadelig kemi fra emballagen.
5. Produktspild
Emballagens primære formål er at beskytte produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter, der forårsager mest spild hos forbrugerne.
6. Plast
Koncernen vil reducere brug af konventionel plast i emballage og engangsprodukter med 25 procent i 2025. Man vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plast og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer.