Det nordiske svanemærke fylder 30 år, og mærket kan godt betegnes som en succes. Hele 93 procent af den nordiske befolkning kender til mærket, og 76 procent har tillid til, at et svanemærket produkt er et godt miljøvalg. Ser man kun på danskerne, så matcher vi meget godt det øvrige Norden. Mærket er lidt mere kendt, nemlig 96 procent, og 63 procent anvender det som pejlemærke, når de går på indkøb.
Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Svanemærket findes i dag på mere end 200 forskellige produkttyper inden for 60 forskellige produktgrupper.
Svanemærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Det skete, efter verden havde været vidne til flere store hændelser med alvorlige miljøkonsekvenser, blandt andet atomulykken i Tjernobyl og hullet i ozonlaget, og to år efter, at ”FN’s Verdenskommission for miljø og udvikling” havde fremlagt den såkaldte ”Brundtlandrapport”.
Et vigtigt budskab fra kommissionen var, at ansvaret for et bedre miljø og mere bæredygtighed ikke bare lå på et overordnet niveau, men at hver enkelt også har både rettigheder og forpligtelser, når det gælder miljø. Derfor tog Nordisk Ministerråd initiativ til et officielt nordisk miljømærke, som skulle give forbrugerne troværdig miljøinformation om produkter.